Dag 27 – Crocodile Dundee en slavernij verleden

Een indrukwekkende vakantiedag van uitersten. Tijdens het ontbijt hebben we besloten om naar Cape Coast Castle te gaan en daarna naar het strand. Maar plannen kunnen snel veranderen. We gingen eerst pinnen, omdat sommige wat extra geld wilde hebben voor deze week. Tijdens het wachten zei de taxi chauffeur van het hotel dat hier vlakbij krokodillen zitten. Dit heb ik voorgesteld aan de andere en die vonden het allemaal een leuk idee om naar de krokodillen te gaan.

Eenmaal aangekomen bij de krokodillen heeft een man van het reservaat ons meegenomen om naar krokodillen te zoeken. Bij een poel aangekomen begint de man opeens met een stok op het water te slaan, in het water te prikken en stokjes in het water te gooien. Hier reageren de krokodillen op en kwamen daardoor het water in. Sommige kwamen omhoog. Toen er één aan de zijkant was, heeft hij een stukje kip op de stok geprikt en aan de krokodil gegeven.

Na de krokodillen zijn we doorgereden naar Cape Coast Castle (vroeger een Europees fort geweest waar slaven werden verhandeld) Hier hebben we een rondleiding van een gids gekregen. Tijdens de rondleiding heeft hij alles verteld over de verschillende kamers en over het fort zelf. Helaas heb ik niet veel foto’s van binnen in de verschillende kamers kunnen maken omdat het te donker was.

Zoals bij de meeste forten aan de Goudkust diende ook Cape Coast Castle als gevangenis voor Afrikanen die als slaaf verkocht en getransporteerd werden naar de koloniën in Noord- en Zuid-Amerika. In de kelders brachten zij soms maanden door in afwachting van de verscheping. De Ghana Heritage Trust heeft in het fort tegenwoordig een museum over de geschiedenis van de slavenhandel aan de Goudkust.

Na de rondleiding gingen we nog naar het strand om onze voeten in de zee te kunnen baden. We kunnen helaas niet in de zee zwemmen omdat er een te sterke stroming is en te hoge golven zijn. Na het eten bij Oasis Beach Resort zijn we naar het hotel gegaan en ben ik gaan slapen. Morgen is de planning om naar Kakum National Park te gaan.